NANJİNG

3 kelimeyle Nanjing: Yapım-Yıkım, Dr.Mao Yat-Sen, Mor Dağ

Nanjing’e niye gidilir ?

Japonların Çinlilere yaptığı zulme tanıklık etmek için, modern Çin’in kurucusu Dr. Mao Yat-Sen’in mozolesini ziyaret etmek için, Çin işi dünyanın en uzun çift fonksiyonlu köprüsünden geçmek için, Konfüçyanizmin tapınağının nasıl olduğunu görmek için.

Kaç günlük gezi idealdir ?

Nanjing’e bir gün ayırmanız yeterli olur şehrin kabasını almak için. Doğa içinde, yani Mor Dağ’da, daha fazla vakit geçirmek isterseniz de iki güne çıkartabilirsiniz buraya ayıracağınız zamanı.

Sen olsan nasıl gidersin ?

Shanghai’dan Nanjing hızlı tren ile ortalama 2 saat. Bence başka söze gerek yok. Şehir merkezinden binip şehir merkezinde iniyorsunuz. Hatta Nanjing’deki şehir turunuza Mor Dağ’dan başlamak isterseniz, hemen tren istasyonun yakınında yer alıyor.

Nereler var gezilecek ?

Nanjing, Jiangsu eyaletinin başkenti(Çin’de 21 eyalet var). Nanjing’in kelime anlamı zaten ‘Güney Başkenti’ demek. Hatta 1927-49 yılları arasında da Çin’in başkentliğini yapmış bir şehir Nanjing. Tarih boyunca süregelen bu öneminde, dünyanın üçüncü uzun nehri Yangtze kıyısında olmasının da etkisi var. Küçük bir bilgi; 20.yy’da yapılan ulusal demiryolu ağına kadar, Yantgze nehri Çin’in iç kesimleriyle batısı arasındaki taşımacılığın yegane yoluydu.

Nanjing’de gezilecek yerlere geri dönmek gerekirse; pek çok seçeneğin arasından ben bir günlük süremde Yangtze Nehri Köprüsü, Nanjing Katliamı Anma Müzesi, Zhonghua Kapısı, Konfüçyüs Tapınağı, Mor Dağ ve burada yer alan Dr.Sun Yat-Sen Mozolesi’ni gezdim sırasıyla.

Şanghay’dan trenle geldiğim Nanjing’e iner inmez, ayağımın tozuyla atladım taksiye. Merkezi tren istasyonun yakınında yer alan iki turistik atraksiyon var: Yangtze Nehri Köprüsü ve Mor Dağ. Ben turuma, Yangtze Nehri köprüsünden başlayarak bir daire şeklinde, tüm planladığım yerleri gezdikten sonra gün batımını da Mor Dağ’da izleyip tren istasyonuna döndüm.

Yangtze Nehri Köprüsü’nün üstünden geçmeseniz bile görmenizi tavsiye ederim. Dünyanın en uzun çift fonksiyonlu(hem otoyol hem de tren yolu) ve yüzde yüz Çin mühendisliğiyle yapılmış ilk yapı(1968’de trafiğe açılmış) olma özelliğini taşıyor. Nanjing’in iki yakasını bağlayan bu köprüden şehir manzarasını izleyebilirsiniz. Köprü üzerinde, araçların durması için yerler ve insanların fotoğraf çekmesi için balkonlar var. Ayrıca, köprü üzerindeki heykeller de görülmeye değer. Taksi dışında, köprü üzerinden geçmek için 15, 67, 69 nolu otobüsleri kullanabilirsiniz.

Buradan sonra, şehrin güneyinde yer alan Nanjing Katliamı Anıtı ve Müzesini ziyarete gittim. Metroyla giderseniz, YunJinLu istasyonuna yürüme mesafesinde bulunuyor müze. İkinci Dünya Savaşı sırasında Nanjing’de Japonlar tarafından öldürülen yüz binlerce Çinli için yapılmış bu yer, müze ve anıt kısımları olarak ayrılıyor. Her yerde yazan 300,000 sayısı çıkarken aklınıza kazınmış olacak zaten. Müzeyi, hayretler içinde gezdim çünkü 2.Dünya Savaşı sırasında gelişen Pearl Harbour baskınını, Nagasaki-Hiroshima’ya atılan bombaları, Hitler’in soykırımını tabiki biliyordum fakat Japonların 300.000 Çinli’yi katlettiğini bugüne kadar hiç duymamıştım. Müzecilik anlamında da, sürecin başlangıcından, sorumluların cezalandırmasına kadar her türlü detayı ziyaretçilere gösteren çok başarılı bir müze olmuş gerçekten. Çıkarken büyük bir soru işareti eşliğinde yer alan ‘Hatırlıyor musunuz?’ sorusu hala aklımda.

Bu müzeyle alakalı önemli bir kaç uyarım; Pazartesi günleri kapalı, müze girişi ücretsiz ve 10-15 dk sıra beklemeye hazır olun. Eğer benim gibi yazın gitmişseniz, güneşin altında beklerken yanınızda şapka veya şemsiye bulundurmanızı tavsiye ederim. Uzun giriş kuyrukları tahmin edeceğiniz gibi yerel okul ve turist gruplarından kaynaklanıyor. Evet, küçük yaştaki öğrencilerde tarih bilincini bu şekilde arttırmaya çalışmalarını takdir ettim.

Üçüncü durak, Zhounghuamen yani Zhounghua Kapısı. 600 yıllık geçmişinin yanı sıra heybetiyle ve boyutlarıyla Çin’in en büyük kale kapısı. İki avlu ve üç cephanelikten oluşan bu yapı, şehrin giriş kapısından çok, bir kaleyi andırıyor zaten. Sur şeklinde olan bu devasa şehir kapısının üstüne çıkarak etrafa göz atmak isterseniz, toplu konut gibi dizilmiş binalardan oluşan bir manzara sizi bekliyor.

Buradan sonra, Zhounghua Kapısı’nın yakınında yer alan Konfüçyüs Tapınağı’na gittim yürüyerek. Etrafı nehir ve çarşıyla çevrilmiş olan bu tapınağı bulmakta biraz zorlandım. Kime sorsanız gösterir derecesinde bilinen bir yer olsa da, keşmekeşin ortasında kalmış bir yer. Fakat, içeriye girdikten sonra dışarının sesinden ve kalabalığından arınarak Konfüçyüs’ün bilgeliğini keşfetmeye ve etrafınızda gelişenleri algılamaya odaklanıyorsunuz. Birkaç avludan ve binadan oluşan tapınakta gözüme çarpan; yakılan mumlar, büyük Konfüçyüs heykeli ve girişte yer alan belli saat aralıklarıyla yapılan müzik dinletisi. Tapınakta bulunduğunuz süre boyunca denk geleceğiniz yerel müzik aletlerinin kullanıldığı bu dinletiye de en azından bir mola niyetine vakit ayırın. Son bir anekdot, her ne kadar tapınak olarak bahsetsem de, Konfüçyanizm bir din değil, öğretidir.

Nanjing’deki son rotam, Mor Dağ idi. Mor ismini, günbatımı ve gün doğumlarında tepesinde toplanan mor ve altın rengi bulutlardan alıyormuş. Ben de, bu manzarayı görme ümidiyle günbatımına bırakmıştım burayı. Fakat, hiç düşündüğüm gibi olmadı çünkü tepede yer alan tesis 17:30’da kapanıyormuş. Ayrıca, Mor Dağ doğal parkı içinde yer alan bir çok mekan da bu saatte kapandığı için sadece Dr. Mao Yat-Sen’in mozolesini dışarıdan görüp döndüm ben de. Dolayısıyla, Mor Dağ’a gelmeden önce buradaki yapıları ve yapılacakları iyi araştırıp, planlayıp gidin yoksa zorlanırsınız.

Doğayı seviyorsanız Mor Dağ’ı keşfetmek de zaten başlı başına bir aktivite. Buradaki zamanınızı bol bol yürüyerek, değişik parklara giderek, Çinliler için önemli olan birkaç kişinin anıtını ziyaret edip, dağın tepesine çıkıp şehri tepeden izleyerek (tabi hava açıksa) geçirebilirsiniz. Sırasıyla hangi parklara gideceğinize karar vermeniz Purple Mountain’dan daha fazla keyif almanızı sağlayacaktır.

Bu doğal alanı, tren şeklindeki araçlarla, tepeye çıkan teleferikle veya park içinde çokça göreceğiniz küçük araçlarla gezebilirsiniz. Taksiler ve araçlar parkın tüm bölgelerine giremediği için yürümeyi sevmiyorsanız böyle bir turu tercih edebilirsiniz.

Her ne kadar, dağın tepesinden görülecek enfes manzaradan bahsetsem de Nanjing’de sis ve pus eksik olmuyor. Dağın tepesine çıkacaksanız, havanın açık olduğuna emin olun. Çevrede yaşayanlar, Mor Dağ’a yürüyüş ve hiking için geliyorlar. Dolayısıyla, etrafınızda spor kıyafetlerle veya bisikletle ter içinde olan insanlar görürseniz, şaşırmayın. Gerçi, onlarca metre uzunluğundaki yaşlıca ağaçların gölgelediği yollardan giderken sıcaktan da yağmurdan da daha az etkiliyorsunuz. Son olarak, Dr.Mao Yat-Sen’in mozolesini ziyaret ederek tekrar tren istasyonuna döndüm. Dr.Mao Yat-Sen’in, modern Çin’in babası olmasının ötesinde, komünist ve milliyetçilerin sevdiği yegane insan olması da dikkat çekici.

Yıllarca başkentlik yapmış, böylesine önemli bir insanın mozolesinin bulunduğu, 2.Dünya Savaşı sırasında Japonların zulmüne maruz kalmış ve tamamen yerli kaynak ve mühendislikle ilk yerli köprülerinin yapıldığı bu şehri, yıkımın ve yapımın başkenti olarak görüyorum ben de.

Ulaşım nasıl, gelişmiş mi, pahalı mı ?

İki hatlı metro ve otobüs ağı bulunsa da, gezilecek yerlerin birbirine uzak olması beni taksiye yönlendirdi. Pişman da değilim çünkü bir cumartesimi ayırmıştım Nanjing’e. Nanjing’de taksi tarifesi 9rmb’den açılıyor(ilk 3 km dahil) ve her kilometrede 2.4rmb artıyor. (1 tl≅3.40rmb)

Ne yesem alper ?

Bir günde Nanjing’i bitiricem temposuyla kayda değer bir şey yemedim. Fakat, Konfüçyüs Tapınağı merkezi bir yerde olduğu için zevkinize göre yiyecek bir şeyler bulmanız burada daha kolay olur.

Özellikle alınacak bir şey var mı peki ?

Konfüçyüs Tapınağı’nın mağazasında ilginizi çekecek şeyler bulanabilir. Ama buradan almayın çünkü dışarıdaki esnafla pazarlık yaparsanız daha ucuza alabilirsiniz benzer hediyelikleri. Konfüçyüs Tapınağı’nın etrafında minik minik mağazalardan alışveriş yaparken satıcının söylediği fiyatın beşte birinden başlayın pazarlığa. Onların size söyleyeceği fiyat bile ürünün normal fiyatından kesinlikle daha pahalı olacaktır. Satıcı, altın renginde bir Buda heykeli için önce 50rmb dedi. İlgilenmediğimi görünce 35’e düşürdü. Sonra diğer mağazalara doğru hareketlenince arkadan ‘Tamam,tamam;20rmb olsun dedi.’ Almadım tabi, ben de denemek için yapmıştım zaten. Biraz daha ilerleyince, tek fiyat uygulayan büyük bir mağazada aynı ürünü 15rmb’e sattıklarını gördüm. Kısacası, bir kaç farklı yerden fiyat alın; fiyat alın dediysem, satıcıyı yalvartana kadar pazarlık yapın.

Vaktim var, etrafta daha nereleri görebilirim ?

Nanjing’i doyasıya gezdiyseniz, Shanghai ve civarı güzellikleri de tamamdır (Suzhou gibi) diyorsanız hızlı trenle ortalama bir buçuk saatte gidebileceğiniz Anhui eyaletinin başkenti Hefei’yi görebilirsiniz buradaki boş vaktinizde.

Son bir kaç tüyo:

Taksiler, Mor Dağ içinde her yere giremiyor. Bu yüzden, doğal park içinde ulaşımı sağlayan küçük korsan araçları ve sizi nereye isterseniz götürürüz diyenleri hiç takmayın. Mor Dağ içinde ulaşımı sağlamak için, hem güvenliğiniz hem de cebiniz için resmi tren şeklindeki araçları tercih edin.

Yine, Mor Dağ ile ilgili bir tavsiye; yiyecek-içecek anlamında her şeyin fiyatı ikiyle çarpıldığı için, buraya gelmeden çantanızı doldurmak isteyebilirsiniz.

Beijing / Changzhou / Shanghai / Suzhou